13 najbizarnejších softvérových bugov
Nespoľahlivá mapa, mobil, do ktorého máte vložiť disk alebo bezpečnostný systém, ktorý prelomí aj škôlkar. Aj keď sú softvérové bugy neoddeliteľnou súčasťou vývoja, niektoré značky nechtiac spravili natoľko čudesné chyby, že si získali medzinárodnú pozornosť.

Stačí vysloviť tri písmená a každý developer či developerka spozornie. Bug alebo softvérová chyba môže v niektorých prípadoch obrať firmy o rozsiahle financie, no inokedy si vyžiada ešte vyššiu daň. Potenciálna strata cenných údajov, poškodenie reputácie, narušenie súkromia či bezpečnosti verejnosti sú následky, ktorých sa obáva každá značka.
V TITANS sme zhrnuli 13 najčudnejších bugov, aké boli zverejnené.
1. Aplikácia, ktorá bojkotuje kolu
Jeden z vývojárov dostal helpdesk ticket, v ktorom koncový používateľ opísal problém s webovou aplikáciou – vraj padá vždy, keď sa napije koly. Tento problém bol spočiatku odmietnutý ako vtip a ignorovaný. Keď však používateľ trval na svojom a dodal, že aplikácia funguje dobre, keď pije kávu, člen projektového tímu sa rozhodol problém preskúmať. Ukázalo sa, že online webový formulár mal funkciu časového limitu, ktorá spôsobila odhlásenie aplikácie potom, ako bola stránka nečinná dlhšie ako 15 minút. Keďže automat na kolu sa nachádzal na inom poschodí, používateľovi trvalo aspoň štvrťhodiny, kým sa dostal tam a späť do kancelárie, zato kávovar bol pri ňom oveľa bližšie.
2. Vložte disk do telefónu
V roku 2013 sa objavili správy o tom, že Windows Phone 8 zobrazoval zvláštne chybové hlásenie. Stálo v ňom, že keďže systém sa nepodarilo načítať, používateľ má vložiť do mobilu “inštalačný disk systému Windows“.
3. Miliónový bug
V roku 1998 zhorela sonda Mars Climate Orbiter. Príčinou bola skutočnosť, že sa príliš priblížila k povrchu Marsu. Inžinierom trvalo niekoľko mesiacov, kým zistili, že na vine bola jednoduchá chyba pri prevode imperiálnych jednotiek na metrické. Kým program pozemného riadenia, ktorý vyrobila spoločnosť Lockheed Martin, používal imperiálne miery, softvér na palube, ktorý skonštruovala NASA, bol naprogramovaný s metrickými jednotkami. Žiaľ, aj keď bola misia neúspešná, stála viac ako 320 miliónov dolárov.
4. Slepá mapa
Jednou z aplikácií, ktorá sa preslávila mnohými bugmi, boli Apple Maps zabudované v systéme iOS 6. Aplikácia, ktorá bola spustená v roku 2012 ako konkurencia Google Maps, nedokázala poskytnúť ani základné informácie. Používatelia okrem iného nahlásili, že v mape chýbala Socha slobody, Hongkong bol od ostrova Hongkong vzdialený niekoľko kilometrov, pre Japonsko neexistovali žiadne údaje o polohe a ostrovy v Tichom oceáne boli zobrazené duplicitne.
5. Nečakaní herní špióni
V hre Skyrim sa vyskytuje množstvo non-player postáv, ktoré sú ovládané AI a dokážu ovplyvňovať dianie. Môžu napríklad nahlásiť mestskej stráži, ak zbadajú nejakého hráča páchať zločin. Tesne pred vydaním hry však tvorcov prekvapilo, že ich prichytili pri zločinoch na miestach, kde ich žiadna postava nemohla spozorovať. Pri vyšetrovaní bugu zistili, že ich nahlasovali sliepky.
6. Škôlkarsky hacker
Neobstál ani systém rodičovskej kontroly Xbox One. Prišla na to rodina, v ktorej ho prelomilo päťročné dieťa, vďaka čomu sa bez problémov hralo pôvodne zablokované hry jeho otca. Ten zdokumentoval incident a kontaktoval Microsoft, aby spoločnosť mohla chybu opraviť. Malý chlapec bol následne zaradený do oficiálneho zoznamu bezpečnostných výskumníkov Microsoftu za rok 2014.
7. Nočná mora na letisku
Problém pri otvorení terminálu 5 na letisku Heathrow v roku 2008 spočíval okrem iného v novom softvéri, ktorý mal na starosti manipuláciu s batožinou. Niekto v ňom totiž zabudol odstrániť softvérový filter z testovacej fázy, ktorý zabránil tomu, aby systém rozpoznal kufre. Kapacita servera tiež nestačila na spracovanie zvýšeného množstva batožinových kódov, kvôli čomu zamrzol. Napriek tomu všetkému však check-in oddelenie naďalej pridávalo tašky do systému, čo viedlo k obrovskému kolapsu. Počas nasledujúcich 10 dní sa stratilo približne 42 000 kufrov a zrušilo sa vyše 500 letov, čo sa pretavilo do finančných strát vo výške viac ako 16 miliónov libier.
8. Najslávnejšia moľa na svete
Keď sa 9. septembra 1947 na Harvarde pokazil počítač Mark II, príčinou bol skutočný chrobák, konkrétne moľa, ktorá vnikla do stroja a skratovala relé čísla 70 panelu F. Neskôr ju uchovali pripevnenú k stránke s poznámkou „Prvý skutočný prípad nájdeného bugu.“. Tento papier je dnes uložený v Národnom múzeu americkej histórie Smithsonovho inštitútu vo Washingtone.
9. Tragické zlyhanie v medicíne
Azda najodstrašujúcejším príkladom toho, aké dôsledky môžu mať bugy, bol prístroj na radiačnú terapiu Therac-25. Kvôli softvérovým chybám zariadenie dávkovalo pacientom nebezpečné dávky ožarovania, čo v 80. rokoch zapríčinilo niekoľko úmrtí a zranení.
10. Ten, ktorého počítače nevidia
Rachel True zdieľala na Twitteri, že keď sa snaží prihlásiť sa do služby iCloud, zobrazuje sa jej chyba. Dôvodom by mohla byť skutočnosť, že iCloud interpretuje jej priezvisko „True“ ako logickú hodnotu, kvôli čomu bola v tom čase zo svojho účtu vymknutá už viac ako 6 mesiacov. Ide o veľmi častý bug, ktorý je zapríčinený tým, že vývojári zvyknú zabúdať na dôležitosť typografických hodnôt. Na podobný problém sa sťažoval aj Jesse Self, ktorého priezvisko niekedy podnieti chybové kódy oznamujúce, že prezývky nie sú povolené. “Moje meno spôsobuje, že pre počítače som neviditeľný,” žartoval aj technologický novinár Christopher Null.
11. Nezvládnutá epidémia
Medzi virtuálnymi postavami v hre World of Warcraft, jednej z najpopulárnejších online hier pre viacerých hráčov, v roku 2005 vypukla vážna epidémia infekčnej choroby. Stalo sa tak potom, ako administrátori hry predstavili novú virtuálnu bytosť, ktorá mala schopnosť prenášať chorobu na svojich protivníkov. Rozsiahla nákaza, ku ktorej viedla, sa však čoskoro vymkla kontrole a stala sa prvou neplánovanou virtuálnou epidémiou v herných svetoch. Niektoré zdroje poukázali na to, že podobné online role-playing hry pre viacerých hráčov by mohli poslúžiť ako testovacia pôda pre hypotézy, ktoré sa zaoberajú šírením infekčných chorôb.
12. Rizikový internet
Ak ste si v jedno ráno na začiatku roka 2009 otvorili vyhľadávač Google, mohli ste zostať zarazení. Každá stránka na webe bola totiž nakrátko označená za potenciálne škodlivú destináciu, ktorá predstavovala hrozbu pre koncových používateľov. Pri pokuse navštíviť vyhľadávaný odkaz sa zobrazilo štandardné varovanie Google o škodlivom softvéri, ktoré vám blokovalo presmerovanie na vybraný web.
13. Masová hystéria
Obavy z miléniového bugu, známeho aj ako Y2K, spočívali v tom, že počítačové systémy na celom svete si nebudú vedieť poradiť s dátumami po 31. decembri 1999. Veľké množstvo z nich totiž používalo na označenie roku len posledné dve číslice. Hoci väčšina systémov zabezpečila včasné úpravy, strach z potenciálneho kolapsu pripravil v roku 1999 tisíce ľudí o nemalé finančné prostriedky, ktoré použili na núdzové plánovanie a prípravy.
Tieto neslávne známe bugy nám pripomínajú, akú kľúčovú úlohu zohráva pri vývoji softvéru zabezpečenie kvality a testovanie. V rámci neho je potrebné venovať dôkladnú pozornosť detailom, zaviesť robustné testovacie protokoly a poučiť sa z minulých chýb. Okrem toho však spomínané incidenty poukazujú aj na to, aký vplyv má softvér na spoločnosť a ekonomiku. V súčasnej digitálnej dobe pri ňom nejde len o kód a algoritmy, ale aj o dôveru, bezpečnosť a spoľahlivosť.
Ak by ste sa chceli stať jedným z testerov či testeriek, ktoré pomáhajú firmám predísť nepríjemným incidentom, prezrite si titanské IT projekty. Pomôžeme vám prejsť do nezávislej dimenzie freelancingu, kde zachránite firmy pred softvérovými bugmi, vycibríte si portfólio a objavíte rozsiahlu komunitu ďalších technologických talentov.