Zbohom, papierové lístky! Smart riešenia zlacňujú cestovanie
Zabudnite na papierové lístky a študovanie cien cestovného. Verejná doprava v 21. storočí píše nový príbeh. O tom, ako sa mení cestovné a čo všetko dnes dokážu moderné systémy vybavenia cestujúcich, hovoríme s Marínou Schiffer, konateľkou Scheidt & Bachmann Slovensko zodpovednou za divíziu Fare Collection Systems.
Predstavte nám divíziu Fare Collection Systems spoločnosti Scheidt & Bachmann. Čomu sa venuje?
Sme popredným poskytovateľom systémových riešení, ktoré uľahčujú používanie verejnej dopravy. V úzkej spolupráci s verejnými dopravcami na celom svete sa snažíme, aby bolo cestovanie pre cestujúcich čo najpríjemnejším zážitkom bez stresov. Naším cieľom je udržateľná mobilita, ktorá je dostupná a jednoduchá pre každého. Naše inteligentné riešenia na vybavenia cestujúcich sú navrhnuté tak, aby túto výzvu splnili.
Spomínate vybavenie cestujúcich. Čo presne to znamená?
Systémy vybavenia cestujúcich umožňujú cestujúcim kedykoľvek jednoducho zaplatiť za jazdu v metre, vlakoch, autobusoch alebo električkách. Kombinujeme inovatívne produkty a služby našej značky FareGo s jedinečnými odbornými znalosťami nášho medzinárodného tímu. Výsledkom sú spoľahlivé, intuitívne a pokrokové systémy vybavenia cestujúcich.
Akým výzvam v súčasnosti čelia verejní dopravcovia?
V súčasnosti existuje množstvo rôznych druhov cestovného, médií cestovných lístkov a spôsobov platby. Cestujúci si stále môžu kúpiť tradičný papierový lístok z automatu, ale aj tu vzniká množstvo premenných. Zatiaľ čo v minulosti sa primárne používala hotovosť, mnohí cestujúci dnes používajú digitálne médiá, ako sú bezkontaktné debetné či kreditné karty, alebo za cestovné platia peňaženkou v mobile. Okrem toho existujú možnosti, ako sú aplikácie na predaj lístkov alebo rôzne modely predplatného. Platba za cestovné je dnes oveľa zložitejšia, ako sa na prvý pohľad zdá. Tieto rôznorodé výzvy riešime pomocou nášho modulárneho portfólia na vybavenie cestujúcich.
Ako je rozdelené vaše portfólio?
Tvoria ho štyri oblasti. Po prvé, vyrábame naše vlastné zariadenia na predaj a validáciu cestovných lístkov. Tie sú pripojené k centrálnej riadiacej cloudovej platforme, ktorú vyvíjame na Slovensku. Tento základný systém je možné rozšíriť o systém správy údajov, ktorý umožňuje podrobnú analýzu a optimalizáciu prevádzky verejných dopravcov. Posledným článkom našej ponuky je komplexné portfólio servisných služieb, prostredníctvom ktorého využívame naše odborné znalosti na odbremenenie verejných dopravcov od rôznych úloh. Vďaka tomu sa môžu plne sústrediť na to, čo je pre nich najdôležitejšie: formovanie udržateľnej mobility pomocou digitálneho a na budúcnosť orientovaného systému verejnej dopravy, z ktorého majú cestujúci len pozitívne zážitky.
Môžete uviesť príklad využitia vašich systémov?
Veľmi dobrým príkladom implementácie nášho portfólia do praxe sú „open payments“, čiže otvorené platobné systémy, keď cestujúci na začiatku a konci svojej cesty využijú mobilnú peňaženku, čipovú kartu alebo bezkontaktnú kreditnú či debetnú kartu na check-in a check-out do systému. Systém automaticky vyberie najvýhodnejšie cestovné pre cestujúceho a odpočíta ho z jeho cestovného účtu identifikovaného na základe použitého média. Pre cestujúceho je toto riešenie veľmi výhodné, pretože si nemusí dopredu kupovať lístok, ani zisťovať, aký typ lístka je pre neho ten najvýhodnejší. Navyše sa nemusí nikde registrovať. Len nastúpi a o zvyšok sa postará náš systém.
Používa sa už tento systém v praxi?
Áno, napríklad prvý systém otvorených platieb v Nemecku pochádza „z našej dielne“. Využíva ho verejná doprava v meste Bonn. V tomto inovatívnom systéme je možné popri tradičnej verejnej doprave integrovať aj ďalšie možnosti mikromobility. Takže autobusy, vlaky, električky, ale aj bicykle, e-kolobežky či taxíky majú cestujúci v jednej aplikácii vrátane platby za ich využívanie. Otvorené platobné systémy sme implementovali aj v Kanade či Holandsku.
Ako funguje váš systému v Holandsku?
V Holandsku sme vytvorili veľkú systémovú platformu, ktorá riadi celoštátnu verejnú dopravu a umožňuje jednotný predaj cestovných lístkov. Starať sa o túto obrovskú centralizovanú platformu znamená zvládnuť viac ako 2 miliardy transakcií ročne a 10 miliónov transakcií denne. K nášmu systému je pripojených viac ako 14 miliónov aktívnych kariet a 60 000 zariadení v dopravných prostriedkoch aj teréne (označovače lístkov, predajné automaty, atď.). Od predaja cez ich overovanie, využívanie OV-Chipkaart (predplatená karta) či mobilnej aplikácie až po platby kreditnou kartou – náš systém zjednocuje všetky tieto služby, aby zjednodušil predaj cestovných lístkov na celoštátnej úrovni.
Na záver ešte posledná otázka. Nedávno ste predstavili novinku vo svojom portfóliu produktov – bránu do metra FareGo PG|50. V čom je výnimočná?
Jedným z našich hlavných cieľov pri jej návrhu bolo znížiť úniky na cestovnom. Len spoločnosť New York Metropolitan Transportation Authority prichádza kvôli nezaplatenému cestovnému ročne o takmer 700 miliónov amerických dolárov. Vďaka svojej inovatívnej senzorovej technológii brána FareGo PG|50 účinne bráni pokusom o nezaplatenie cestovného, ako je napríklad „tailgating“, teda nelegálny prechod ďalšieho cestujúceho cez bránu na jeden lístok. Okrem toho spoľahlivo rozlišuje ľudí a predmety, vďaka čomu optimalizuje tok cestujúcich najmä v čase dopravnej špičky, pričom sa stále prispôsobuje individuálnym potrebám cestujúcich. Zároveň má modulárny dizajn, ktorý umožňuje flexibilné rozširovanie brány, čím poskytuje ideálnu platformu na zefektívnenie verejnej dopravy, jej všeobecnú dostupnosť a jednoduché používanie.
Ďakujeme, Marína, za váš pohľad do sveta moderných systémov vybavenia cestujúcich.
Viac informácii o spoločnosti Scheidt & Bachmann a jej projektoch či voľných pracovných miestach nájdete na: www.scheidt-bachmann.sk.